Design.

Worden design bureaus overbodig?

Lútsen Stellingwerff. heeft dit artikel geschreven

“Kan jij het even mooi maken?” “Kan je daar dan even een leuk sausje overheen gooien?” “Ah, daar zijn de crea-bea’s!” Zomaar wat quotes waar ik in de loop van mijn ontwerp-leven mee werd verwelkomd. En ja, ik kan het meestal mooier maken. Dat zou je, als je het niet echt begrijpt, een sausje kunnen noemen. En ik vind mezelf inderdaad best creatief.

Maar dat is niet de essentie van mijn werk. De essentie van mijn werk is, dat ik je bedrijf wil doorgronden, processen wil verbeteren, en deze begrijpelijk wil maken voor je klanten. Met als doel; een fijne ervaring voor je klanten en een beter bedrijf voor jou.

Best waardevol zou je zeggen. Vroeger kostte het me soms toch erg veel moeite de waarde van design duidelijk te maken. Voor een groot deel had dat te maken met mijn kwaliteiten als verkoper. Maar voor een nog groter deel met de waarde die aan design werd gehecht. Design werd vaak gezien als bijzaak. Je huurde een bureau in, die deden hun kunstje en je kon weer verder.

"Design werd vaak gezien als bijzaak. Je huurde een bureau in, die deden hun kunstje en je kon weer verder."

Design als hoofdzaak
Dat is inmiddels totaal veranderd. Doordat de techniek en de maatschappij continue en steeds sneller veranderen, moeten bedrijven ook blijven veranderen. Zichzelf steeds opnieuw uitvinden. Opnieuw ontwerpen. Bedrijven zijn design daarom, terecht, steeds meer als één van hun hoofdzaken gaan zien.

Waar bedrijven vroeger af en toe een bureau inhuurden, hebben ze daarom nu steeds vaker een éigen design afdeling. Het is immers iets waar ze van afhankelijk zijn. Wat ze iedere dag nodig hebben.

Wat betekent dit voor design bureaus? Worden die nu overbodig? Want waarom zou je iets inkopen wat je zelf al in huis hebt? Dat is de vraag. Iets inkopen wat je al in huis hebt is natuurlijk onzin. Maar wat heb je in huis? Tijd voor een metafoor!

"Ik zie interne designers als een soort huisartsen. Ze zorgen dat de boel gezond blijft. En verhelpen kleine kwaaltjes."

Wat heb je in huis?
Ik zie interne designers als een soort huisartsen. Ze zorgen dat de boel gezond blijft. En verhelpen kleine kwaaltjes. Ze houden zich bezig met het onderhoud, de optimalisatie en uitbreiding van een bestaand product. Maar soms worden de kwaaltjes ernstiger. Of moet er een baby geboren worden. Of misschien wil je wel een nieuw kapsel! Dat kan je huisarts allemaal niet. Daar heb je specialisten voor.

Een nieuwe versie van je bestaand product, het ontwikkelen van een compleet nieuwe business, of bijvoorbeeld een nieuwe corporate identity. Allemaal zaken waar je een extern bureau voor nodig blijft hebben. Simpelweg omdat het niet loont om voor deze uitzonderingen specialisten in loondienst te nemen. En als de operatie is verricht, de baby is geboren of je coupe-soleil er in zit nemen je eigen designers het weer over.

Bureaus moeten zich dan wel nog meer specialiseren. Het moeten chirurgen worden. Of kappers. Maar geen huisartsen. Op die manier kunnen bureaus en interne designafdelingen elkaar juist prima aanvullen. En samen geweldige producten maken!

"Bureaus moeten zich dan wel nog meer specialiseren. Het moeten chirurgen worden. Of kappers. Maar geen huisartsen."

But will design agencies become obsolete?

Ik denk dus van niet. Maar wat denk jij? Donderdag 19 maart organiseren we een meetup over dit onderwerp bij Lifely. Met mensen die denken van niet, maar óók met mensen die denken van wel. Spannend! Het zou super nice zijn als jij ook komt.

Meld je nu aan!