Ondernemerschap.

Van coronaschrik naar coronakansen

Peter Peerdeman. heeft dit artikel geschreven

Maart 2020 zal niemand meer vergeten. Het is de maand waarin we met heel Nederland in Lockdown gingen. Iets wat bijna niemand van ons ooit eerder heeft meegemaakt. Het zorgde voor verandering en ook met Lifely hebben we op sommige vlakken 180 graden moeten draaien. Maar nu pakken we de kansen die de coronacrisis biedt met beide handen aan. Maar hoeveel moet je veranderen? Hoe lang gaat deze crisis nog duren? Of hebben we het ergste nog niet gehad?

De start van de crisis

Begin maart ontvingen we met zijn allen de eerste nieuwsberichten van corona. Niemand wist waar het naartoe ging, maar in het zuiden van Europa werden de eerste lockdowns gemeld. We hielden op kantoor alles in de gaten en op vrijdag 13 maart besloten wij het kantoor op slot te doen en iedereen vanuit huis te laten werken. Gezondheid staat ook voor ons op een. 

Natuurlijk hebben we als bedrijf in de IT echt geluk. We zijn enorm dankbaar dat remote werken voor ons gelukkig wél een optie is. Er zijn enorm veel branches die het een stuk zwaarder hebben getroffen en we vinden het verschrikkelijk om te zien dat zoveel ondernemers hieronder lijden. Op zaterdag 14 maart kwam zoals de verwachting, de officiële lockdown. Niemand wist wat de impact zou worden, maar we kwamen er al snel achter dat twijfelende leads hun investering wilde afwachten. Het was dan ook even schrikken toen een groot deel van de ‘bijna’ getekende contracten stopgezet of uitgesteld werden.

Tekst gaat verder onder de quote.
"Het was dan ook even schrikken toen een groot deel van de ‘bijna’ getekende contracten stopgezet of uitgesteld werden."

Veiligstellen van het bedrijf 

Na deze initiële tegenvallers focusten we ons op het veiligstellen van de korte termijn. We besloten daarom voor onze developers en designers CV’s op te stellen en bedrijven te benaderen voor tijdelijke versterking vanuit ons team. We detacheren normaliter niet, maar in overleg met het team heeft dit snel voor stabiliteit gezorgd. Hierdoor konden we ons zonder tunnelvisie focussen op een herstelplan en sales. Iets waar het team enorm dankbaar voor zijn en we ook hier van geluk mogen spreken dat deze mogelijkheid er voor ons bestond.

Marketing en sales

In februari, net voor corona, lanceerde we met het lifely-team onze nieuwe website en positionering. Tijdens de lockdown moest deze weer opnieuw bekeken worden. Want niet alleen wij, maar ook startups, mkb’ers en corporaties stelden hun plannen bij. Na een nieuw marktonderzoek besloten we ons te richten op de doelgroepen die minder geraakt werden én wel veel te digitaliseren hebben.

Tekst gaat verder onder de quote.
"Ondertussen werden ook de positieve effecten van de coronacrisis steeds duidelijker."

Het nieuwe werken voor Lifely 

Ondertussen werden ook de positieve effecten van de coronacrisis steeds duidelijker. Door minder te reizen konden we veel efficiënte afspraken maken met ons netwerk. Het team kon zich opeens urenlang achter elkaar “deep work” verrichten en leverde op zijn minst net zo snel als vanuit kantoor. Hoewel het ontkoppelen van werk en privé iets lastiger werd, ontdekten onze Lifely’ers ook de voordelen van het flexibele werken. De gezelligheid op kantoor werd alleen wel gemist. Na de zoveelste digitale vrijmibo merken we hoe belangrijk het is om ook de fysieke “watercoolertalk” te faciliteren, waar we onze nieuwe locatie helemaal op gaan inrichten.

Van coronaschrik naar coronakansen 

Omdat alle afspraken in onze maatschappij remote gingen zagen we ook een groter vertrouwen in de videocall meetings, en kwamen we er achter dat het ook mogelijk is om op afstand goede afspraken te maken. Na de eerste coronaschrik hoorde we ook in ons netwerk steeds meer coronakansen: juist nu focussen op R&D om de concurrentie voor te blijven, juist nu voorbereidingen treffen voor nieuwe post-corona producten, juist nu werken met een team buiten de deur omdat nu zelfs het intern personeel “buiten de deur” werkt.

We hebben als maatschappij dankzij COVID-19 kunnen testen hoe flexibel we zijn in het verrichten van ons werk. Alle bovenstaande punten hebben ervoor gezorgd dat we het oude kantoor van Lifely hebben opgezegd, een contract zijn aangegaan voor een nieuw pand hartje Amsterdam, en een nieuw concept van werken hebben uitgedacht. Een coronaproof kantoor met een experience, waar potentiële klanten, klanten en onze medewerkers met plezier naar toe gaan. Wij zijn super excited om je daar binnenkort meer over te vertellen. 

Herken je de route die wij bewandeld hebben? Of ben je helemaal anders met de crisis omgegaan? Wij zijn benieuwd en komen graag meer te weten. Interesse in een virtuele kop koffie, laat het ons weten.