Cultuur.

Meetings in bed en slechte wifi: het corona dagboek van een solution designer.

Lútsen Stellingwerff. heeft dit artikel geschreven

Uitnodiging

Sanne heeft me uitgenodigd voor een video-call. Ze vraagt of ik een artikel wil schrijven over de corona periode tot nu toe. Over het thuiswerken en het nieuwe Lifely. Maar ook over hoe ik het persoonlijk heb ervaren, en wat voor invloed het heeft op mijn privéleven. “Persoonlijke dingen, dat willen mensen graag lezen” zegt ze. “Lijkt me leuk, ik ga het proberen.” zeg ik.

Ik ben Lútsen Stellingwerff, solution designer bij Lifely. Bij Lifely bedenken en maken we digitale producten om complexe processen te verbeteren. Apps enzo. Vier dagen per week stapte ik in Utrecht in de trein, en in Amsterdam op halte Isolatorweg weer uit de metro. Dan liep ik naar kantoor, om daar samen aan die producten te werken. Maar halverwege maart veranderde dat.

Deel 1: Allemaal naar huis

 Vrijdag 13 maart 2020

Minimaal 6 weken

“Wie wil er nog een brood meenemen?” De lunchtafels bij Lifely zijn gevuld met eten. Niet om te lunchen, maar om mee naar huis te nemen. De koelkasten worden schoongemaakt en het eten verdeeld, want het kantoor gaat dicht.

Peter en Nick hadden het vorige week al aangegeven; vanaf 1000 corona besmettingen gaan we thuiswerken. Komend weekend zal dit getal bereikt worden. Dus daar gaan we. Voor minimaal 6 weken, en misschien wel langer.

‘s Avonds eet ik met m’n gezin bij het restaurant bij ons om de hoek. Met “De Vriendenclub”, een groep ouders en kinderen uit de klas van mijn dochter. Eén van de ouders is ook ontwerper, net als ik. Hij werkt als ZZP-er bij de KLM. Werkte. Hij hoeft maandag niet meer terug te komen. Net als alle andere ZZP-ers bij de KLM. Toch wordt het nog best gezellig. Het zal voorlopig ons laatste etentje buiten de deur blijken te zijn.

Tekst gaat verder onder de quote.
"Lunchen via Google Meet is toch wat anders dan aan de Lifely lunchtafels."
Zondag 15 maart 

Tiny House XL

Deze avond ontdekken we dat ik niet de enige in ons gezin ben die thuis gaat werken. De scholen gaan vanaf morgen dicht. Dat betekent dat dochter Mees (12) en zoon Wolf (8) ook thuis blijven. Biep, die, naast mijn vrouw, ook onderwijsassistent is, blijft nog op school werken. Daar helpt ze kinderen op te vangen van ouders met cruciale beroepen. Haar stage voor haar PABO studie gaat voorlopig niet verder.

Maar hoe gaan we dat thuiswerken eigenlijk aanpakken? We hebben een gezellige benedenwoning in een leuke buurt, vlakbij het centrum van Utrecht. We noemen het ook wel eens ons “Tiny House XL”. Want groot is het zeker niet. Is er genoeg plek voor iedereen om te werken? We kopen een extra tafel en een wifi-extender.

Dinsdag 17 maart

Omschakelen

De juffen en meesters hebben niet stilgezeten. Vandaag kunnen Mees en Wolf een pakket schoolboeken ophalen, morgen gaat het thuisonderwijs beginnen. Thuis maken we een rooster met werktijden en gezamenlijke pauzes. Ik besluit mijn 4 daagse werkweek uit te smeren over 5 dagen. En om 07:00 te beginnen met werken. Zo kan ik toch mijn uren maken, maar heb ik ook meer tijd de kinderen te begeleiden en na hun schoolwerk op te vangen.

Het omschakelen naar thuiswerken gaat bij Lifely eigenlijk verbazend makkelijk. Als digitaal bureau stond alles waar we aan- en mee werkten altijd al in de cloud. We werkten al veel met Slack en Google Meet. Dat komt nu allemaal extra goed van pas.

Als design team besluiten we iedere dag te beginnen met een online stand up. Voor een deel om het werk te verdelen, maar vooral ook om elkaar iedere dag even te zien.

Om 12:30 meld ik me in de Lifely lunch call, om met een aantal collega’s online te lunchen. De gezamenlijke lunch is bij Lifely een belangrijk sociaal moment in de werkdag, dus het leek ons logisch daarmee door te gaan. Maar lunchen via Google Meet is toch wat anders dan aan de Lifely lunchtafels. Het blijft dus bij 1 nogal ongemakkelijke online lunch.

Tekst gaat verder onder de quote.
"Hebben we overheidssteun nodig? (Nee). Gaan alle opdrachten nog door? (Het overgrote deel wel)."
Donderdag 19 maart

De eerste tussenstand

Vandaag is de eerste “weekly standup”. Hierin gaan Nick en Peter ons bijpraten over “all things Lifely”. In eerste instantie gaat het over de impact van corona op het bedrijf. Hebben we overheidssteun nodig? (Nee). Gaan alle opdrachten nog door? (Het overgrote deel wel).

Peter en Nick vertellen ook dat we de Lifely positionering gaan aanpassen. De corona- en post corona periode vragen om een andere insteek dan de hoogconjunctuur waar we een paar weken geleden nog in zaten. Minder focus op MKB, meer op bedrijven die “gewoon doordraaien”. Maar ook anders naar onze diensten kijken. En naar nieuwe manieren om klanten te ontmoeten. (Meer over de zakelijke impact van corona én de kansen ervan? Lees dan het artikel: ‘Anders naar een crisis kijken‘ van Nick de Bruijn.)

Maandag 6 april

Iedereen online

Nadat Biep op haar school 3 weken leerlingen heeft opgevangen, begint ze vandaag thuis met het individueel begeleiden van leerlingen via Google Meet. Op Wolf zijn kamer richten we een nieuwe werkplek in. ‘s Ochtends zit nu soms de hele familie in een call. Mees op haar kamer met meester Dave, Biep op Wolf zijn kamer met haar leerlingen, Wolf achterin de woonkamer met juf Sanne, en ik voorin de woonkamer aan de eettafel met collega’s of klanten. Die eettafel maak ik iedere ochtend ergonomisch verantwoord door onder iedere poot een baksteen te leggen. ‘s Avonds haal ik die weer weg omdat mijn familie niet aan een hoge eettafel wil eten.

‘s Middags verhuis ik voor een call meestal naar de slaapkamer. De kinderen zijn dan klaar met hun schoolwerk, en in de woonkamer is het dan te druk. Maar in de slaapkamer is het wifi signaal te zwak. Dus sleep ik een ethernetkabel vanuit de woonkamer achter me aan. In Google Meet ziet niemand dat ik met m’n laptop op schoot op ons bed zit. Denk ik.

Verder lezen in het corona dagboek van solution designer Lútsen Stellingwerff? Lees dan hier deel 2: ‘Bakstenen en ethernet kabels: het corona dagboek van een solution designer’.