Ondernemerschap.

Lifely & renewable tech, wat kunnen wij samen bereiken?

Peter Peerdeman. heeft dit artikel geschreven

Hoe kies je de juiste technologie voor je bedrijfsuitdagingen van dit moment, en hoe plan je de implementatie route naar de toekomst? Elke maand schrijven wij een voorbeeld uit, vandaag gaan we het hebben over een bedrijf dat zonnepanelen levert.

De markt voor sustainable tech producten zoals zonnepanelen, staat op het punt om volledig te exploderen. Zonnepanelen gaan als warme broodjes over de toonbank, en het is niet voor niets dat zelfs Coolblue hier recent bovenop sprong. Met de komst van betaalbare green tech producten zal ook de vraag naar renewable energy omhoog gaan. Dat betekent dat de groei in het aantal klanten dat zonnepanelen koopt snel kan gaan stijgen. Als deze klanten een vraag of klacht hebben, wil je ze de juiste service aanbieden. Hoe zorg je voor de juiste digitalisatie slag? En voor een service die past bij de verwachtingen van vandaag?

Stap 1: Cultuur & data maturity scan

Voordat we beginnen met hoe iets eruit moet zien, starten we met een cultuur en data maturity scan. Zie het als een intake, met vragen als: hoe ver ben je met het structureren van jouw data? Denk bijvoorbeeld aan producten die je hebt geproduceerd, afspraken, offertes die zijn aangevraagd, je CRM systeem, tickets in je klantenservice etc. Naast data maturity is de digitalisering cultuur in je team ook belangrijk. Heeft het team al een CTO? Iemand die verantwoordelijk is voor het product of is er al een proces waarmee je aan constante verbetering werkt? In een korte tijd racen we door deze vragen om een goed beeld te krijgen van de organisatie. Op deze manier kiezen we voor de juiste samenwerking, afspraken en kosten om de selfservice applicatie naar een hoger niveau te tillen.

Tekst gaat verder onder de quote.
"We verwerken de ontvangen feedback, optimaliseren eventueel en kijken vooral of het de investering waard is."

Stap 2: Solution design

We willen zo snel mogelijk de eerste resultaten leveren. Dat begint bij ons vaak door erachter te komen wat het huidige plan is en hoe de eerst volgende oplossing eruit zou gaat zien. We willen de selfservice verbeteren, dus we moeten de interactie met de gebruiker in kaart brengen. Wat moet de klant zelf kunnen doen? Bij wie komt die aanvraag terecht? Hoe verwerk je dit? Welke producten ga je hierbij gebruiken? Door deze vragen te beantwoorden en een eerste visualisatie te maken van een mogelijke selfservice portaal, kunnen we deze testen bij de doelgroep. Wat vinden ze ervan? We verwerken de ontvangen feedback, optimaliseren eventueel en kijken vooral of het de investering waard is. Naast deze inzichten zorgt ons solution design proces ook voor de benodigde duidelijkheid waardoor een technische team definitieve ureninschatting kan maken, deadlines voor releases kan plannen en kan opmaken wat de kosten zullen zijn. Zo kan jij daar ook je budgetten op inrichten.

Tekst gaat verder onder de quote.
"Het werk van de ontwikkelaars willen we zo goed mogelijk voorbereiden."

Stap 3: Development ready design

Voordat we beginnen met bouwen van de selfservice applicatie, willen we dat het werk van de ontwikkelaars zo goed mogelijk is voorbereid. Dit zorgt ervoor dat er geen tijd verloren gaat aan eventuele vragen over het bouwen van de applicatie. Zodra de ontwikkelaars aan het werk gaan moeten ze al hun tijd kunnen besteden aan het echt bouwen van de applicatie. Dit zijn namelijk de duurste minuten en uren van het traject. Deze voorbereiding bestaat uit een development ready design: het volledig uittekenen van de nieuwe selfservice applicatie/schermen. Niet alleen voor de aanvraag van een nieuwe offerte maar bijvoorbeeld ook van wat er gebeurt als het formulier wordt opgestuurd, hoe die e-mail eruit ziet én hoe de backoffice medewerker de aanvraag kan inzien, kan archiveren of kan openen. Zo zijn eventuele uitdagingen voor de start al bekend en worden kosten bespaard.

Tekst gaat verder onder de quote.
"Om ervoor te zorgen dat je het straks zelf in de hand kan nemen, werken we naar een warme overdracht..."

Stap 4: Ontwikkeling en doorontwikkeling

De ontwikkelteams zijn nu klaar om de selfservice applicatie te bouwen, jullie vertegenwoordiger blijft nauw betrokken en wordt wekelijks op de hoogte gehouden van de nieuwe ontwikkelen van het product. Om ervoor te zorgen dat je het straks zelf in de hand kan nemen, werken we ook naar een warme overdracht toe, zodat we de maximale waarde leveren in een zo’n kort mogelijke tijd. Wij gebruiken onze kennis van voorgaande projecten zodat we de schermen van de selfservice applicatie snel kunnen bouwen, waarbij we snel gefocust verder gaan met jullie proces en dienst wat jullie en de selfservice applicatie uniek maakt. 

Benieuwd hoe jij kan beginnen met je de vernieuwing van je selfservice portaal? We maken graag samen een plan van aanpak, geheel vrijblijvend. Neem contact met ons op.