Ondernemerschap.

De onverwachte waarde van een foutje.

Sanne Engelen . heeft dit artikel geschreven

 

Afgelopen maandag was het zover, de livegang van onze vernieuwde website en propositie. Een project waar we met het hele team hard aan hebben gewerkt. De social media posts gingen live en intern werd een mooi feestje gevierd. We zijn blij en de reacties zijn erg positief.


Groots vieren
Toch wilde we een groter publiek bereiken. Want Lifely is vernieuwend, maakt de beste digitale producten en dat mag iedereen gewoon weten. Bescheidenheid is leuk, maar soms mag je ook even stralen en er zijn. Daarom besloten Peter en Nick een persoonlijke mail te schrijven om hun vrienden, kennissen en netwerk op de hoogte te brengen van het vreugdevolle nieuws. Aan mij als marketing manager de taak om deze e-mails te controleren, bij te sturen en natuurlijk te versturen.

Dat is toch zo gedaan?
Ik hoor je denken, dat is zo gedaan! Precies, dat dacht ik ook. Ik ontving de stukken tekst voor de mail en verwerkte deze in een bekend mailprogramma. Het enige wat er nu nog moest gebeuren waren de twee verschillende lijsten met mailadressen van Nick en Peter importeren. Crash! Het wilde niet gaan zoals het zou moeten gaan. Na vier uur stoeien, meerdere testmails en verschillende aanpassingen was het eindelijk gelukt. De mail van Nick stond klaar en zou op woensdag 11 februari om tien uur bij iedereen in de mailbox verschijnen. 

"Ik open de mail en lees: Hoi Saskia. Ik dacht, “Saskia? Ik heet geen Saskia, mijn naam is Sanne.”

Oeps
Elf februari negen uur, ik check nog een keer of de mail en alle instellingen en ga verder met het schrijven van een artikel. Totdat ik in de hoek van mijn scherm een notificatie krijg van een binnenkomende mail. “Oe, het is de mail van Nick” zeg ik in mezelf. Ik open de mail en lees: Hoi Saskia, Ik dacht, “Saskia? Ik heet geen Saskia, mijn naam is Sanne.” Ik loop naar een collega met de hoop dat haar aanhef van de mail wel correct is. Ik vraag of zij de mail ontvangen heeft, ze kijkt in haar mailbox en opent de mail. Er staat: Hoi Marcel, op dit moment wist ik het zeker, dit is niet alleen bij mij fout gegaan maar bij alle ingeladen mailadressen. Daar ging ik dan, mijn eerste mailing voor Lifely, ik heb gefaald. 

Een lachertje
Natuurlijk werd ik boos op mezelf, maar ja de situatie was onomkeerbaar. Dus ik kon er maar beter om lachen. En dat deed ook Nick, die het meetinghok uitkwam met een grote lach en zei: “De mailing is eruit gegaan of niet?” Lichtelijk angstig zeg ik “ja”, en vertel wat er gebeurd is. Het is een grote suffe blunder. Ik stel hem de vraag waarom hij lacht en daar kwam het, dit foutje bleek een goede PR stunt te zijn. De reacties stroomde binnen en de bezoekersaantallen stegen enorm. Mijn fout genereerde onverwacht heel veel aandacht. 

"Dit foutje bleek een goede PR stunt te zijn."

De leukste reacties op een rij
Om je een idee te geven wat voor reacties er binnenkwamen, dit zijn de leukste:

“Lang geleden dat iemand mij Karlijn noemde. 😂Proficiat met de nieuwe site en natuurlijk met de fantastische groei van de onderneming. Chapeau!”

“Hi Nick, Erik?? Nee toch… ff die lijst aanpassen. Mooi beeldmateriaal en leuke verhalen om te lezen… well done. Groetjes, (in caps lock zijn echte naam).”

En “Bedankt voor je berichtje, maar ik denk dat er ene Serena met smart op zit te wachten!”

Ronde twee
Gelukkig kreeg ik nog een herkansing, want vandaag op donderdag 13 februari moest de mail van Peter de deur uit. Na tientallen checks, durfde ik het aan. De mail is verstuurd en dit keer gelukkig wel met de juiste aanhef. Welke blunders heb jij ooit begaan? Ik ben benieuwd! Laat het me weten via sanne@lifely.nl.