Ondernemerschap.

De hartslag van een tomaat: Startup innovatie in de voedingsindustrie

Sander van der Blonk. heeft dit artikel geschreven

Het systeem dat de Apollo 11 in 1969 naar de maan begeleidde en weer terug bevatte naar verluidt 145.000 LOC (Lines of Code). De software in een auto anno 2020 is al gauw 100 miljoen LOC. Zie hier de vooruitgang.

Van huizen, auto’s, fietsen tot en met medisch implantaten – onze spullen bevatten tegenwoordig software. En hiermee veranderen ook onze dagelijkse routines. Voor sommigen even wennen. Voor anderen, een zegen.

Ook ons voedsel ontkomt er niet aan. Een banaan wordt tegenwoordig vanaf het prille begin tot en met het schap in de supermarkt gevolgd. De hartslag van een tomaat kan met slimme sensoren 24/7 gemeten worden. En de onderliggende regelkamer zorgt automatisch en continu voor de juiste groeiomstandigheden. En stuurt robots aan om de tomaat op het juiste moment te plukken. En die robots worden weer op het juiste moment onderhouden door, precies, robots.

Tekst gaat verder onder de quote.
"En zo versnelt de corona crisis de noodzaak voor innovaties, van ‘farm to fork’, waaraan startups een belangrijke bijdrage leveren."

Transfarmation

Het is een bekend gegeven dat gevestigde bedrijven niet goed zijn in innovaties buiten de kern van het bedrijf. De scheidende ING topman, Ralph Hamers, gaf bij zijn aanstelling treffend aan dat ING niet langer een bank was maar een tech bedrijf met een banklicentie. En dat hij nieuwe, op tech-gebaseerde domeinen wilde verkennen, beyond banking. In het besef dat hiervoor nieuwe competenties nodig waren. En samenwerking met andere organisaties, waaronder startups.

Is er een parallel met de voedingsindustrie? Dat weet ik zeker. Ook de productie en leverantie van voedsel is in toenemende mate software- gestuurd, zoals de voorbeelden hierboven. En zo versnelt de corona crisis de noodzaak voor innovaties, van ‘farm to fork’, waaraan startups een belangrijke bijdrage leveren.

In het begin van de voedselketen gaat het dan bijvoorbeeld om nieuwe ingrediënten en producten gebaseerd op onder andere de ontwikkelingen in biotech. Of denk ook de transitie van vlees en vis naar planten en insecten. Een bedrijf als Oatly spreekt in dat verband over transfarmation. Aan de food services kant draait het bijvoorbeeld om thema’s als het voorkomen en terugdringen van voedselverspilling. En op AI gebaseerde ‘personalized nutrition’ oplossingen.

Tekst gaat verder onder de quote.
"Alleen hoe komen gevestigde bedrijven in contact met startups?"

Scouting

Alleen hoe komen gevestigde bedrijven in contact met startups? Rondom die vraag is een grote en groeiende scouting industrie ontstaan. Per jaar worden er vele miljoenen uitgegeven aan onder andere tech crawlers, database leveranciers, scouting consultancies, challenge-listing platforms en Startup Relationship Management platforms, zoals Scoutely. Scoutely brengt gevestigde bedrijven en AgriFood/Tech startups op een slimme manier bij elkaar. En is speciaal gemaakt voor bedrijven die minder tijd willen spenderen aan het scouten zelf en meer tijd aan waar het echt om gaat: Zorgen dat de business meewerkt. En dat is niet altijd vanzelfsprekend.

Dit wordt ook wel het ‘not invented here syndrome’ genoemd; Het verschijnsel dat mensen nieuwe oplossingen of ideeën afwijzen omdat zij ze niet zelf hebben bedacht. Het is daarmee ook een van de redenen waarom startups wat voorzichtiger zijn geworden in het willen samenwerken met grote bedrijven. Puur en alleen omdat de business de hakken in het zand zet. En toezeggingen dan niet worden nagekomen.

Met Scoutely spelen we daar juist op in met een handige oplossing. En deze is dus mede-bedacht en gemaakt door Lifely. Want ook voor Scoutely geldt: Voor sommige competenties is het beter om samen te werken.

Stay healthy! 
Sander van der Blonk, Corporate-Startup partnering specialist