date

27Jan

The Art Of Texture, een documentaire over collage kunstenaar Tom Lawrence

Ik kijk al jaren documentaires. Ik reis graag en ik krijg veel energie van unieke en meeslepende verhalen. Dit matched erg goed met mijn werk als videograaf. Ik vind het proces van filmen fantastisch. Het beeld, het verhaal, de kleurcorrectie en het eindresultaat. Het mooiste vind ik echter de kans om subculturen te leren kennen die voor anderen verborgen blijven. Eind 2012 stelde ik mij het doel om in 2013 een documentaire te schieten. Al die mooie verhalen meemaken is fantastisch, maar nu wilde ik er wel eens eentje vastleggen.

Eind 2012 viel alles op zijn plek. Voor partnerbedrijf Tam Tam moest ik een aantal video’s opnemen. Kersverse Tammo Tom Lawrence hielp mij de desbetreffende dag met de audio en het plannen van de shoot. Tom is een Engelsman die sinds 2010 met zijn vriendin in Amsterdam woont. Het klikte. Filmen is een erg intiem proces. We raakten in gesprek en Tom vertelde mij over zijn passie voor collages. Niet de collages van oude Donald Duck’s die in elkaar geprittstift zijn door uw vijfjarige dochter. Kunst, waar compositie en structuren belangrijk zijn.

Tom looking for some tough to find inspiration

Zijn werk, maar toch vooral zijn verhaal sprak mij enorm aan. Zo was het dat wij in januari 2013 begonnen aan wat uiteindelijk een acht maanden durende weekend killer bleek te zijn.

De eerste dagen filmen gingen goed. Tom is een echte regelneef en plande de dagen systematisch in. Al snel kwamen we erachter dat het filmen van een documentaire wel degelijk anders is dan het filmen van een corporate video. Na een jaar documentaires filmen kan ik de vuistregel van 1 minuut film per dag bevestigen.

Achter de video schuilt een indrukwekkend staaltje techniek!

De documentaire is geschoten met een Canon C100. Deze camera is ideaal voor het opnemen van lange documentaires. Door het relatief compacte file formaat, kan je op 32 gig uren en uren aan footage kwijt. Daarnaast past de look van het ruwe materiaal zeer goed bij een documentaire-achtige stijl. Naast de C100 werden lenzen als de nieuwe Sigma 18-35 1.8, Canon 24-105, 70-200 en 50 1.2 ingezet!

Tom is op zoek naar bruikbaar materiaal

Tom haalt veel van zijn werk van de straat. Oude posters of verpakkingen is waar deze vreemde eend naar op zoek is. Hij weet dan ook precies op welke dagen per Amsterdamse buurt het afval opgehaald wordt. Toch kan hij lang niet alles op straat vinden. Tom zet zijn zoektocht voort in de vele kringloopwinkels van Amsterdam Zuid en Noord. Hier zoekt hij naar veel vintage materiaal uit de jaren zestig en zeventig.

Na zes maanden geregeld een weekend op te offeren is het lastig om te zeggen: nu stoppen we. Na de deadline op 28 november gesteld te hebben was er geen weg meer terug. De première vond plaats bij Nomands, midden op de Keizersgracht. Een fantastische locatie. Samen met Tom en zijn vriendin Melissa Lissone haalden wij sponsoren als Grolsh binnen. Met de hulp van Tom en Soundability.nl was The Art Of Texture op tijd klaar voor zijn grote première!

It's time to party!

De avond was een groot succes met veel positieve reacties. Er zijn in totaal meer dan 250 mensen uit de creatieve industrie op de première afgekomen. De sfeer zat er tot in de late uurtjes goed in.

Joop Roosen: By seeing the process and the perspective of what's involved to make a collage literally adds an extra layer to his work.

Japie Stoppelenburg He’s not trying to be arty farty, it’s a natural thing he does and it’s really in his genes.

Bekijk de responsive website van The Art Of Texture

Bij een gave video hoort uiteraard een passende website. Theartoftexture.com is ontworpen door Pim, ontwikkeld door Jesse en werd bijgestaan door Nick.

Wij zijn Lifely, een digital agency, al voelt dat wel een beetje als stoer doen op het schoolplein. Wat zijn we dan? We zijn een clubje mensen die heel erg veel van productontwikkeling houden. Eigenlijk komt het er op neer dat wij het tof vinden om bij Lifely te werken, onze klanten blij met ons zijn en de werksfeer niet anders te omschrijven is dan ‘chill’.

Nick de Bruijn

Founder & Strategist

Benieuwd naar hoe je in het leven van een kleine jongen met een kite naar co-founder van een mediabureau gaat? Wij hebben het in deze blogpost over Nick, de kunstenaar van Lifely als het aankomt op foto, video en concept.