date

17Nov

10 dingen die wij met onze startup Bundlin leerden tijdens Web Summit!

Lees dit artikel ook op Frankwatching.com!

De bizarre drukte en informatie overload dreunt nog altijd door in mijn hoofd. Een week vol inspiratie, nieuwe inzichten en bevestigingen. Met een team van drie man gingen wij maandag als onderdeel van het Alpha programma vol energie en bravoure richting Dublin (Ierland) voor het start-up en nerd mekka Web Summit 2014. Samen met zeventig andere Nederlandse start-ups hebben wij een week lang gepitched tot we er bij neer vielen!

Ieder jaar heeft Web Summit een aantal programma’s voor jonge en opkomende start-ups uit heel de wereld. Start-ups kunnen zich aanmelden en mogen gedurende de Web Summit één dag hun idee of product pitchen aan alle bezoekers van Web Summit. Dit jaar waren er maar liefst 1.000 start-ups geselecteerd voor het Alpha, Beta en Starters programma. Alpha is voor beginnende start-ups met minder dan €100.000 funding, Beta is tot €500.000 funding en live en Starters is vanaf €500.000+.

Begin dit jaar zijn wij binnen onze agency een eigen start-up begonnen. Lees hier meer over onze te gekke startup Bundlin. Enerzijds om met een project compleet los te kunnen gaan op design, animatie en techniek. In feite een manier om het personeel te scholen en om ze een enorme boost te geven. Anderzijds koesteren wij natuurlijk de droom om ooit een te gekke start-up te mogen runnen met miljoenen gebruikers. Genoeg over onze start-up: wat neem je als Dutch Digital Agency en start-up mee van Web Summit?

Nick & Peter druk aan het pitchen!

We zijn eigenlijk al heel ver in Nederland.

Wat mij het meest verbaasde is hoe ver de Nederlandse agencies zijn. De gemiddelde kwaliteit van de producten die de Dutch Digital agencies opleveren zijn echt van wereldniveau. Er zijn een paar Amerikaanse en Engelse agencies die echt te gekke producten maken, maar Nederland hoeft zich nergens voor te schamen. Met name de ontwikkelmethodieken en de grote focus op concept zijn de trademarks van de Nederlandse start-up en agency scene.

Er zijn veel, heel veel start-ups in de wereld!

Rondlopen op Web Summit voelt alsof je onderdeel bent van een enorme mierenkolonie. Het is bijna niet te omschrijven hoeveel start-ups er aanwezig waren op Web Summit. Met bijna duizend start-ups vertegenwoordigd door drie à vier man waren er alleen al 6.000 (co-)founders aanwezig. Grote nieuwkomers in de start-up scene kun je voornamelijk vinden op de Machine Summit. Hier stonden alle domotica, robotica, drones en 3D-printer start-ups. Door de dalende prijs van de productie is het voor jonge start-ups makkelijker dan ooit om zich op de hardware kant van de technologie te storten.

Er zijn echt veel startups in de wereld.

Er is geld genoeg voor start-ups.

Het was bijna alsof er voor iedere start-up een investeerder rondliep. Gekenmerkt door de rode “investor” badge werden zij dagen lang gestalked door de vele funding zoekende founders. Dat is ook niet gek, want er is behoefte aan goede start-ups om in te investeren. Geld moet rollen en zeker in de venture capital wereld. Een aantal keer werd er aan ons gepitcht waarom wij het desbetreffende hedge fund zouden moeten overwegen, bizar! De cijfers van hedge funds en accelerator programma’s liegen er niet om. De portefeuilles die met miljarden zijn gestegen over de afgelopen vijf jaar zijn niet de uitzondering, maar de norm.

Scalibility, productie kwaliteit en user experience zijn een must.

De kwaliteit van techniek en de professionaliteit van de uitvoerende teams zijn een terugkerend thema in alle serieuze producten die we op de beurs tegenkwamen. De high potential start-ups hebben allemaal een sterke focus op continuous deployment (snel aanpassingen kunnen doorvoeren in het product) en de schaalbaarheid van het product naar vele potentiële gebruikers. Door de hoge verwachtingen van de gebruikers, zowel bij B2C als B2B moet de kwaliteit van de gebruikerservaring hoog zijn. De Nederlandse start-ups zijn op dit gebied goed gefocussed naar ons idee, wat ook de reden is voor groei in de Nederlandse start-up markt.

Nederland staat nog niet op de kaart van het grote Silicon Valley geld.

We beheersen “user centered design” in Nederland als een van de beste, maar we zijn nog steeds een vreemde eend als het gaat om venture capital. Start-ups als Blendle, Peerby, Wercker en 3D Hubs beginnen dit imago langzaam te veranderen. We zijn meerdere malen vreemd aangekeken als wij na het pitchen van Bundlin vertelden dat we uit Amsterdam komen. “Oh leuk, wanneer verhuizen jullie naar The Valley?” De nieuwe generatie die vooral actief is in groepen als Young Creators en Makers Club zal de komende jaren nog relatief lastig aan internationale funding komen. Een misschien nog wel belangrijker probleem is de gematigde interesse van de internationale media in onze Nederlandse start-ups.

Main Stage van Web Summit 2014.

Het gaat niet om wat je nu hebt, maar wie je bent en waar je heen wilt.

Een mooi inzicht dat wij kregen van een Amerikaanse investeringsmaatschappij was dat ze nooit investeerden in ideeën. Ideeën veranderen namelijk altijd gedurende het bestaan van een start-up. Investeerders kijken naar je toekomstvisie en naar het team. “Kan het team de veranderingen in de markt herkennen en het concept daar wel snel op aanpassen?” Zorg dus dat je met je team zowel in de techniek, het design en in de marketing een goed plan hebt.

Start-ups gaan niet meer over The Next Big Thing

Hoewel The Social Network niet meer dan een geromantiseerd sprookje is, is het toch een van mijn favoriete films. Het grootse najagen van een hoger doel met als potentieel resultaat miljoenen gebruikers die gebruik maken van je product. De start-up scene lijkt deze grootsheidswaan langzaam te zijn ontgroeid. Start-ups gaan veel meer over lokale ideeën die veel sneller kunnen schalen. Een paar jaar geleden was een factor duizend op een investering een normale eis voor een investering. Dit betekende dat voor iedere euro die geïnvesteerd werd, er een potentieel van €1.000 uit terug zou moeten komen. De nieuwe lichting start-ups gaan veel meer over een “honderd miljoen” ideeën. Een dienst of product dat snel een hoge marktpenetratie kan bereiken en hierdoor in relatief korte tijd een ROI heeft.

Het pitchen van je idee is net zo waardevol uitgebreide user test.

De pitch dag was een extreem waardevolle ervaring. Op de eerste dag van Web Summit mochten wij de hele dag onze start-up pitchen aan iedereen die het maar wilde horen. Gek genoeg is het pitchen van je idee een vorm van productontwikkeling. Tijdens je pitch merk je wat je luisteraars op triggered en wat niet. Gedurende de dag schaaf je constant je pitch bij totdat je eigenlijk onderdelen van het concept aan het pitchen bent die nog helemaal niet in de originele scope waren meegenomen.

Daarnaast merk je dat sommige features totaal geen reactie oproepen. Wij hebben het concept in zijn fundament goed bij kunnen schaven. Geen radicale veranderingen maar subtiele nuances die het product echt beter maken. Dit is iets dat we zeker meenemen met onze klantprojecten. Door meer te praten, ofwel sparren over concepten kan je in een vroeg stadium grote problemen tackelen.

Er komt een Airbnb voor alles!

Wij zijn de Airbnb voor X. Een van de meest gehoorde leuzen tijdens de Web Summit 2014. Een Airbnb voor boten, en een aparte Airbnb voor luxe boten. Een Airbnb Vakantie huisjes en luxe vakantie huisjes. Een Airbnb voor honden, katten, speelgoed, gereedschap, enz… Er komen Airbnb’s voor alles wat je maar kan verzinnen. De “deeleconomie” waar consumenten steeds minder producten en diensten bezitten, maar waar alles lenen of huren een toekomst krijgt! Bereid je vast voor om straks je keukenservies een weekend uit te lenen om zo een oppas adres voor je hond te kunnen regelen.

Bono! Inhoudelijk had hij helaas weinig te melden. Toch is het goed dat sterren van over de hele wereld zich verbinden aan tech gerepeteerde evenementen als Web Summit.

Javascript is de nummer 1 programmeertaal!

Tot mijn verbazing vertelde de Scott Chacon van GitHub in zijn presentatie dat Javascript de nummer 1 taal is op Github, gevolgd door Java, Python en Ruby. PHP is nog steeds de grootste taal op het internet als je kijkt naar bestaande websites en applicaties. Als je kijkt naar open source activiteit staat PHP slechts op de 7e plek.

Javascript en zijn populaire frameworks als NodeJS (Javascript als back-end taal), AngularJS, Cordova en JQuery hebben ervoor gezorgd dat Javascript de grote jongen onder de programmeertalen geworden. Teams met een sterke focus op javascript zijn mega breed inzetbaar en kunnen tegenwoordig zowel in de front-end, de back-end als multiplatform applicaties uit de voeten.

Team Lifely & Bundlin represent!

Al met al was het een fascinerende en inspirerende week. We zijn met een verse blik op onze industrie terug gekomen en gaan de komende maanden knallen om volgend jaar nog meer onderdeel te zijn van de snel veranderende industrie! Web Summit 2015, nu al een aanrader. Je kan alle discussies, talks en pannels van Web summit terug zien op het Youtube kanaal van Websummit

Wij zijn Lifely, een digital agency, al voelt dat wel een beetje als stoer doen op het schoolplein. Wat zijn we dan? We zijn een clubje mensen die heel erg veel van productontwikkeling houden. Eigenlijk komt het er op neer dat wij het tof vinden om bij Lifely te werken, onze klanten blij met ons zijn en de werksfeer niet anders te omschrijven is dan ‘chill’.

Nick de Bruijn

Founder & Strategist

Benieuwd naar hoe je in het leven van een kleine jongen met een kite naar co-founder van een mediabureau gaat? Wij hebben het in deze blogpost over Nick, de kunstenaar van Lifely als het aankomt op foto, video en concept.