date

13Aug

De case: een app die leefplezier onder 55-plussers in kaart brengt

De RUG en Espria werken sinds 2014 samen aan een wetenschappelijk onderzoek naar het leefplezier van 55-plussers. Lifely ontwikkelde een levendige app die de beïnvloedende factoren in kaart brengt: de Leefplezier app. We kijken terug op een fijne samenwerking, en blikken samen vooruit. Het komende jaar blijven we nauw samenwerken met Espria en de RUG om het onderzoek te optimaliseren.

App-design voor 55-plussers

Hoe ontwerp je een app voor 55-plussers? De uitdaging ligt bij het verschil in IT-ervaring van de gevarieerde doelgroep. Niet alle deelnemers maken gebruik van mobiele apps. Ons doel was om de Leefplezier app zo te ontwikkelen, dat alle deelnemers deze volledig begrijpen en in korte tijd eigen kunnen maken. Bepaalde standaardfunctionaliteiten vereisten optionele toelichting of een alternatieve oplossing.

Wat betekent dit concreet voor de inrichting van de app? Iconen bijvoorbeeld, die vaak op zichzelf staan, dienen in de Leefplezier app ter ondersteuning van tekstuele navigatie. Belangrijke buttons zijn uitvergroot en bijbehorende call-to-actions bestaan uit wat langere, ongecompliceerde labels. Ook staat het hoofdmenu vast in het scherm en is de mogelijkheid tot scrollen zoveel mogelijk beperkt. Ieder scherm bevat een duidelijke focus en begeleidt de gebruiker zo soepel door het systeem: óf verder, óf terug. Het gebruik van hoge kleurcontrasten bij de call-to-actions maakt navigeren nog makkelijker.

Emma: een menselijke connectie met de doelgroep

De Leefplezier app verschilt qua inrichting en interface behoorlijk van de apps die we in de afgelopen jaren hebben ontwikkeld. Maar de belangrijkste verandering is dat alle handelingen die de gebruiker uitvoert, eerst worden uitgelegd. We nemen de gebruiker echt aan de hand door het systeem. Maar ondanks een heldere interface en duidelijke copy, stond het gebruik van de app nog steeds ver af van een deel van de 55-plussers. Om er voor te zorgen dat alle deelnemers moeiteloos gebruik kunnen maken van de app, zijn we op zoek gegaan naar een menselijke connectie met de doelgroep. Deze connectie vonden we in een personage: Emma.

Personage Emma

Emma leidt de gebruiker met video’s door het systeem en bouwt daarnaast een band op met de gebruiker. Het onderzoek vraagt immers nogal wat: 30 dagen lang 3 keer per dag een vragenlijst invullen. Wij geloven dat je zo’n commitment sneller bereikt als een personage je begeleidt, dan dat het systeem vertelt wat er moet gebeuren. Emma zorgt ervoor dat de gebruikers zich verantwoordelijk voelen voor het invullen van de vragenlijsten, en zo snel mogelijk comfortabel zijn in het systeem. Ze legt handelingen uit, complimenteert de gebruiker als deze netjes alle vragenlijsten invult en stimuleert hem of haar wanneer dat even niet lukt.

Gamification tools: badges en weetjes

Naast de integratie van een personage in de app, gebruiken we gamification tools om de deelnemers te motiveren met tastbare beloningen. Zij krijgen tijdens het onderzoek regelmatig een Quest-achtig weetje, zoals over het oudste organisme, de vroegste jeugdherinneringen of de invloed van lichamelijke activiteit op de hersenen. Daarnaast verdienen ze leuke badges, bijvoorbeeld als ze de eerste 3 vragenlijsten hebben ingevuld of 50% van het onderzoek hebben afgerond. Met deze tools hebben we geprobeerd om het onderzoek zo leuk en leerzaam mogelijk te maken.

Gamification tools

De techniek: een multiplatform app

Omdat we te maken hebben met een doelgroep die evenredig gebruik maakt van smarthpone en tablet, hebben we ervoor gekozen om de app te optimaliseren voor beide devices. Daarbij bevinden 55-plussers zich zowel op Android en iOS. Leefplezier is daarom een multiplatform app, ontwikkeld in Cordova, met gebruik van Angular. De combinatie van Cordova en Angular zorgt ervoor dat de app, in de basis hybride, alle apparaten en schermformaten ondersteunt maar qua gevoel nauwelijks te onderscheiden is van native.

Onderhoud en groei

Met de Leefplezier app werken we aan een waardevolle app voor het onderzoeksteam, en daarnaast willen we natuurlijk dat alle deelnemers het onderzoek als begrijpelijk, nuttig en plezierig ervaren. In het afgelopen halfjaar hebben verschillende testgroepen de app gebruikt en vragenlijsten bijgehouden. Aan de hand van hun gerichte gebruikersfeedback, optimaliseren we de komende tijd de app. Ook zorgen we ervoor dat deze meegroeit met het onderzoek. We voegen nieuwe functies toe, zo geven we de gebruikers bijvoorbeeld de mogelijkheid om zelf een onderzoeksthema aan te dragen. In de toekomst bekijken we of wearables als de Apple watch en locatiegebonden data het onderzoek kunnen ondersteunen.

Meer weten over de app? Ga naar www.leefplezierapp.nl of bekijk de case video:

Wij zijn Lifely, een digital agency, al voelt dat wel een beetje als stoer doen op het schoolplein. Wat zijn we dan? We zijn een clubje mensen die heel erg veel van productontwikkeling houden. Eigenlijk komt het er op neer dat wij het tof vinden om bij Lifely te werken, onze klanten blij met ons zijn en de werksfeer niet anders te omschrijven is dan ‘chill’.

Pim Verlaan

Founder & Concepter

Co-founder, conceptualist, pixel-perfecte designer en “Elk waarom heeft zijn daarom” Een blogpost over Pim waar we hebben geprobeerd om zijn bewogen jaren tot nu toe, toe te lichten. Verder heeft Pim veel plezier in het leven, wat terug te zien is in zijn activiteiten.