date

21Oct

Animaties, Architectuur en Offline First op Fronteers 2014

Gelukkig waren we op tijd bij de kaartenverkoop, want Fronteers 2014 was binnen no time volledig uitverkocht. Met 550 front-end collega’s namen we plaats in Tuschinski om te luisteren naar de talks van front-end rocksterren. De volgende 3 onderwerpen waren voor ons extra interessant.

Front-end architectuur

Er zijn talloze tools die je kunnen helpen bij het ontwikkelen van de front-end applicatie. Denk aan code-analyse, het comprimeren en optimaliseren van code en het testen van je applicatie. Daniel Espeset liet in zijn inspirerende presentatie zien hoe hij deze itererende processen automatiseert bij Etsy, een grote webshop die gericht is op handgemaakte producten.

Etsy heeft ruim 3000 JavaScript en CSS bestanden, die allemaal automatisch worden geoptimaliseerd met behulp van een “dependency graph” en tools die daar gebruik van maken. Ook de manier waarop ze features via configuratie kunnen aan en uitzetten voor het uitvoeren van A/B testen hebben ons geïnspireerd voor onze eigen front-end architectuur.

Rachel Nabors vertelt ons alles over animaties
Rachel Nabors vertelt ons alles over animaties

Animaties

Zoals we bij Lifely maar al te goed weten, maken subtiel-bewegende elementen op een website een groot verschil in gebruiksvriendelijkheid. Omdat web-animaties in de kinderschoenen staan, zijn de beschikbare technieken hiervoor nog erg in ontwikkeling. Rachel Nabors maakte een statement over de waarde van animaties op het web en hoe we ermee om moeten gaan. Ze liet ons zien hoe wij als front-enders kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van de techniek erachter. Op dag 2 van de conferentie liet Sara Soueidan zien hoe je met SVG en SMIL alles uit de huidige browsers kunt halen om soepele web-animaties te realiseren.

Offline First

Een vergeten principe die Alex Feyerke aan het licht bracht, is het offline beschikbaar maken van gegevens in alledaagse applicaties. Hij vroeg ons: “wie maakt er voor de zekerheid wel eens een screenshot van je OV-planning?”, waarop de meerderheid de hand op stak. Jouw data moet voor jou altijd beschikbaar zijn, ook zonder internetverbinding.

Alex werkt aan Hoodie, een offline first framework met database syncing. Met andere woorden: de achterkant van de applicatie, waar je internet voor nodig hebt, staat los van de gegevens die al in de app gedownload zijn. Dat zorgt ervoor dat je de gegevens die je al hebt binnengehaald altijd kan bekijken en gebruiken. Dit concept van Alex heeft ons goed op weg geholpen met een methode voor het toegankelijk maken van data terwijl de gebruiker offline is, die wij kunnen gebruiken in onze applicaties.

Alex Feyerke van Hood.ie en Offline First
Alex Feyerke van Hood.ie en Offline First

Oude en nieuwe bekenden

Van de donderdagmiddagborrel hebben we goed gebruik gemaakt om een aantal oude en nieuwe bekenden op te zoeken. Met Peter Beverloo van het Android Chrome team spraken we over komende ontwikkelingen van webapplicaties op het Android platform, waar Paul Kinlan op vrijdag ook over sprak: lifecycles voor webapplicaties om bijvoorbeeld push notificaties naar webapplicaties te sturen.

Met Rachel Nabors bespraken we het belang van animaties in user interfaces. Animaties zijn voor ons een zeer veelzijdig gereedschap waar wij bij Lifely heilig in geloven. Het helpt ons een stapje verder te gaan in het bieden van een unieke ervaring aan de gebruiker.

Al met al was het een zeer waardevolle conferentie, bijzonder goed georganiseerd door het team van vrijwilligers. Chapeau en tot volgend jaar!

Wij zijn Lifely, een digital agency, al voelt dat wel een beetje als stoer doen op het schoolplein. Wat zijn we dan? We zijn een clubje mensen die heel veel van productontwikkeling houden. Het komt erop neer dat we het tof vinden om bij Lifely te werken, onze klanten blij met ons zijn en de werksfeer niet anders te omschrijven is dan ‘chill’.

Jesse de Vries

Full Stack Development Lead

Terwijl hij vele gebruikers een digitale glimlach bezorgt met het maken van toffe digitale producten, vermaakt hij zijn collega’s met flauwe woordgrappen. Dat is Jesse, bij Lifely bekend als de behulpzame techneut die Pim’s plannen moeiteloos vertaalt naar gebruiksvriendelijke interfaces. Wat niet bij iedereen bekend is, is dat Jesse ook een held is in pingpongen, pianospelen, het prototypen van technische snufjes en het verpotten van, jawel, pantoffelplanten.

Aanvraag verstuurd

Dank je voor je aanvraag! We zullen zo snel mogelijk contact met u opnemen.

Vraag een demo aan