date

12Jan

The Times They Are a Changin'

Als ik op een zoveelste vrijdagavond, licht beschonken probeer te verantwoorden dat we er nog niet zijn, haalt de realiteit me in. We zijn gewoon een supertof bedrijf. Geen startup, maar een bedrijf. Mensen besteden een derde van hun tijd bij ons op kantoor. Ze kopen huizen op onze contracten. Ze groeien met ons mee en we worden samen professioneler. En dat samen? Dat is het alomvattende woord dat Lifely beschrijft. Samen met het team, hoe we altijd een uniek plekje voor iedereen zoeken. Samen met Peter, onze kersverse CTO. Maar ook samen met onze klanten, waardoor we Lifely voor het derde jaar op rij met meer dan 100% zien groeien.

Een jaar waarin we nieuwe collega’s mochten verwelkomen, stagiairs doorgroeiden naar fulltimers, maar ook een jaar waarin er voor het eerst een collega wegging. We werden als bedrijf en ondernemers volwassen. Een proces dat werd versneld door het falen van ons eerste eigen product, Bundlin. Een onrealistisch beeld van het investeringsklimaat en een verkeerde prioritering maakten dit tot een dure, doch waardevolle leerschool. Wat ging er mis? We maakten het product voor onszelf. We hameren er bij onze klanten altijd op, 'take yourself out of the equation'. Belangrijke lessen die ons tot betere en vooral ook realistischere productontwikkelaars maken.

 

Na Bundlin volgde een verfrissende periode met nieuwe klanten. Dames versterkten onze rangorde en brachten eierkokers en avocado’s met zich mee. Maar even serieus, die dames zijn echt een extreem waardevolle toevoeging. Nieuwe perspectieven en een gezondere dynamiek in het team zijn het resultaat. En met dat fantastische team werkten we dit jaar hard aan projecten als samenwerkingsplatform Part-up. Samenwerkingen met bestaande klanten als Espria en Centraal Beheer groeiden uit tot nieuwe proporties. En onze animatietak bloeide op met projecten voor Levanto en de Hondenbescherming.

We hebben meer structuur aangebracht in onze projecten en onze developers hebben SCRUM helemaal Lifely gemaakt. We investeren in wie mensen zijn en wat hun potentie is, niet in wat ze op dit moment kunnen. Die visie tekent hoe we ons bedrijf runnen. Concreet? Léon begon als stagiair en werkt ondertussen fulltime bij Lifely. Jesse, onze eerste werknemer, is nu al deels verantwoordelijk voor het begeleiden van het front-end team. En Janna, onze copywriter, bemoeit zich tegen alles aan, van pitches tot organisatorische vraagstukken. En ondanks dat Edgar nog druk is met zijn studie, schept hij al wel de broodnodige orde in de administratie.

 

Met passen en meten wordt de meeste tijd versleten, zo gaat het gezegde. Wij investeren in mensen en die investering betaalt zich op den duur uit. Maar veel belangrijker is dat we een cultuur hebben die Lifely, Lifely maakt. Een cultuur die onze relatie met klanten tekent, maar ook een cultuur die de kwaliteit reflecteert van de producten die we opleveren. Een gegeven dat we ook in 2016 niet voor lief mogen nemen.

Een belangrijke verandering die we in gang hebben gezet, is de verschuiving van onze core business. Van productontwikkeling naar business (logic) vertalen naar doordachte concepten. We worden eerder betrokken bij projecten, waardoor we weer volledig in onze kracht komen te staan: ondernemen. Ondernemingen begrijpen, hun dienstverlening of propositie analyseren en IT-producten ontwikkelen die daar bij aansluiten. Een businessgedreven product helpt een bedrijf verder en verdient zich onder aan de streep terug.

 

Ook in 2016 werken we weer nauw samen met onze klanten aan sterke concepten en duurzame producten. We zetten prototyping in om de ideeën van onze klanten sneller tastbaar te maken. Dit snelle schakelen naar demo’s voor onze klanten, is in gang gezet met designer Bas en UX developer Anne. Zij vormen samen met Pim en mij de brug tussen concept en implementatie. Momenteel zijn we bijvoorbeeld bezig met een project voor de UVA, waarbij we zo’n prototype tot in de details uitwerken.

De verschuiving van onze core business betekent natuurlijk niet dat we stoppen met de ontwikkeling van software; onze technische afdeling groeit gezond door en we raken intern beter op elkaar ingespeeld dan ooit. Maar het betekent wel dat we onze kennis van online en visie op ondernemen nog beter in de praktijk kunnen brengen.

En content? Al dat After Effects-talent, de drones en camera’s laten we natuurlijk niet verstoffen. We hebben spannende plannen voor de marketing, (video)storytelling en animatie. Maar dat houden we nog even voor onszelf.

Als je tot hier bent gekomen, dan ben je best een beetje awesome. Team Lifely wenst jou en de jouwen een levendig 2016 toe.

Cheers,

Nick

Wij zijn Lifely, een digital agency, al voelt dat wel een beetje als stoer doen op het schoolplein. Wat zijn we dan? We zijn een clubje mensen die heel erg veel van productontwikkeling houden. Eigenlijk komt het er op neer dat wij het tof vinden om bij Lifely te werken, onze klanten blij met ons zijn en de werksfeer niet anders te omschrijven is dan ‘chill’.

Nick de Bruijn

Founder & Strategist

Benieuwd naar hoe je in het leven van een kleine jongen met een kite naar co-founder van een mediabureau gaat? Wij hebben het in deze blogpost over Nick, de kunstenaar van Lifely als het aankomt op foto, video en concept.